Leder af Jyderup Erhvervsrettede Grundskole og Jyderup Erhvervsrettede Grundskoles Kollegiet 1978-82 Leif Skovgård ses at bo Elmegården 100, 4450 Jyderup1 |
1981, På et spørgsmål fra BØRN I TIDEN til viceinspektør Skovgaard, om skolen har fundet sin endelig form, svarer inspektøren: "Nej, vi er til stadighed i bevægelse, for så vidt angår den pædagogiske linje, idet vi endnu ikke mener, at vi har fundet den undervisningsform, der vil gavne vore elever mest. Vi arbejder intenst med forskellige muligheder og det lader til, at der i lærerkollegiet mere og mere kan vindes gehør for, at vi fremover ved anvendelse af en modificeret form af REALITETSTERAPEIN, som beskrevet af Glasser i bl.a. "Skolen uden tabere", vil kunne nås de bedste resultater sammen med den kategori af unge "skoletrætte", der henvises til J.E.G - skolen. Hertil skal lægges, at jeg, uanset hvad der generelt fra samfundets side (specielt måske i denne relation arbejdsmarkedet) forventer af os, der underviser og opdrager den unge generation, er af den opfattelse, at det der skaber skoletrætte unge (tabere) er den resultatorienterede undervisning, der anvendes næsten overalt og som kun for et fåtal af unge giver et personligt engagement (lyst til) at beskæftige sig med de traditionelle skolefag (som er en forudsætning for alt), hvorimod resten, som efter min opfattelse, er langt den største gruppe unge, er potentielle tabere. På trods af nævnte klarer en god del af denne gruppe sig pænt igennem, bl.a. fordi forældrerelationerne er gode - men, og det er det fatale i hele situationen, hvor denne inspirationskilde ikke er til stede, mislykkes undervisningsforløbet totalt og vi står over for et tilfælde af skoletræthed, "en taber". Sådan som ovennævnte er formuleret kunne jeg opfattes som om, jeg mener, at forældrene til restgruppens unge svigter, og at det er der hunden ligger begravet, men selv om forældrene naturligvis er en væsentlig medvirkende faktor i opdragelsen af de unge - så er det skolen og skolesystemet, der svigter!!! Jeg kunne stille følgende spørgsmål til belysning af, hvad det er jeg mener: 1. Når et nyt skoleår planlægges, hvem er det så der er i fokus - eleverne eller lærerne? 2. Når de enkelte lektioner (dette ord burde afskaffes) tilrettelægges, tages der så hensyn til elvernes interesser (lyst)? 3. Når eleverne kommer ud i erhvervslivet er de så forberedte til at modtage og kapere/acceptere/kunne benyttes sig af/omstille sig til den fantastiske hurtige udvikling, der foregår - ? - (det der i dag i samfundet giver problemer med ny teknik er jo for intet at regne i forhold til hvilke omvæltninger vore nuværende elever vil møde om 5 - 10 - 15 år) 4. Er det hukommelseskunstnere (resultatorienterede) vi vil uddanne - eller er det problemløsere? Vi må på en helt anderledes måde end det generelt er tilfældet, over i en problemløsende undervisningsform, hvor vi kan bibehold og udbygge den unges lyst til at påtage sig ansvar - påtage sig opgaver og gennemføre disse - forstå nødvendigheden af et socialt samspil - samvær. NB: Skolens adresse er Jyderup Erhvervsrettede Grundskole, Aerolitvej 6-8, 4450 Jyderup, Telefon (03) 4761212 |