Konfirmationsforberedelse

1959, 15. juli - HAV, konfirmandundervisningen
Den tidligere sognepræst ved Buerup kirke, pastor N. E. Jensen, Middelfart, har skrevet et arbejdshæfte om konfirmandundervisningen, der for tiden er i søgelyset. I præsteforenings blad skriver C. Lindskrog om hæftet, at det syntes at være et skridt i den rigtige retning1

” Konfirmationsforberedelse 1989,
Facts om konfirmationsforberedelse
Reglerne om konfirmationsforberedelse står i dronningens ”anordning om konfirmation” fra 2. december 1989.
Der er tre betingelser for at blive konfirmeret i folkekirken:
1) en kristen dåb,
2) forberedelse,
3) fortrolighed med ”den kristne børnelærdom” og folkekirkens gudstjeneste.
Der er intet andet formål og ingen anden læseplan end det, der nævnes i 3) ovenfor.
Der er dog tradition for, at undervisningen beskæftiger sig med de emner af ”den kristne børnelærdom”, der står i Martin Luthers lille katekismus fra 1529: de ti bud, trosbekendelsen, fadervor, dåben og nadveren. Konfirmanderne skal blive fortrolige med gudstjenesten. Dvs.: de skal både vide noget om gudstjenesten og være vant til at deltage i den (gå i kirke). Mange præster bruger også en del tid på bibelske fortællinger, på folkekirkens indretning og praksis - og på selve konfirmationen.
Præsten har ansvaret for konfirmationsforberedelsen. Menighedsrådet kan ansætte medhjælp.
Forberedelsen (”undervisningen”) varer 48-56 timer (lektioner), fordelt på 2 timer pr. uge. Den foregår i skoletiden efter lokal aftale. Forberedelsen finder normalt sted i et af kirkens lokaler (præstegårdens konfirmandstue, kirken, sognegården el.lign.)
Konfirmationsforberedelsen finder sted i (tidligst) skolens 7. klasse, hvor alderen er 13-14 år. En del sogne har konfirmationsforberedelse i 8. klasse” 2

Kilde 1: Holbæk Amts Venstreblad 15. juli 1959, konfirmandundervisningen
Kilde 2: http://www.detmedgud.dk/index.php?pageid=9&menu=4&do=show_activity&activity=2607

Sidst rettet 20. februar 2015